DROGI -TRAKTY ŚREDNIOWIECZNE

Trasa Koszalin – Szczecin:

  • Koszalin/Brama Wysoka/- Niedalino – Bardzlino- Białogard – Świdwin –
  • Łobez – Stargard Szcz.
  • Późniejszy przebieg:
  • Koszalin/Brama Nowa/- Karlino – Rymań – Płoty – Nowogard-
  • Stargard Szcz. – Szczecin
  • Przebieg po 1835r.
  • Koszalin – Karlino – Rymań – Płoty – Nowogard – Goleniów- Szczecin

Trasa Koszalin – Kołobrzeg:

  • Koszalin/Brama Młyńska/ – St. Bielice – /Jez. Tatowskie/ – Cieszyn
  • – Parsowo –   Wierzchomino  – Dobrzyca – Strachomino – Stojkowo-
  • Stramnica –  Kołobrzeg

Trasa Koszalin – Sianów

  • Koszalin/Brama Młyńska/ – Skwierzynka – Kędzierzyn – Gorze-
  • bądź – przeprawa przez Unieść -Skibno – (Sianów) – Karnieszewice
  • – do Gdańska

DROGI BITE – WSPÓŁCZESNE

  • 1816r. Koszalin siedzibą Rejencji.
  • 1820r. przebito mur koło EMPIKU – usypano groblę i rozpoczęto budowę drogi do Rokosowa,
  • 1820 – 1835 budowa drogi Goleniów – Nowogard – Karlino – Koszalin  – Kłos – Sianów – Sławno – Słupsk – Lębork,
  • 1835r. ukończono budowę  odcinka Koszalin – Kłos -Sianów

– Do budowy przez Górę Chełmską drogi z Koszalina do Sianowa, z końcem roku 1833 sprowadzono 100 polskich   uciekinierów, którzy po zakończeniu w 1831r. powstania  w rosyjskiej Polsce przeszli do Prus i nie byli skłonni do  przesiedlenia do Ameryki –   pod komendą wojskową, z których  jednak tylko 44 było zdolnych do pracy. W okresie     od września  do listopada1833r. zapracowali 47 talarów, 15 groszy i 6 fenigów.( Th.Schmidt ” Die pommersche Chausseen „1853r.)
(Książka w wyłącznej dyspozycji autora – jedyny egzemplarz)

  • 1845-50 budowa drogi Słupsk – Bytów,
  • 1846-50 budowa drogi Kołobrzeg -Karlino-Połczyn Zdrój -Szczecinek,
  • 1847-52 budowa drogi Nowogard – Gryfice – Kołobrzeg,
  • 1849-56 budowa drogi Koszalin –  Mielno,
  • 1853-56 budowa drogi Koszalin – Bobolice,
  • 1859  otwarcie linii kolejowej Stargard Szcz. – Koszalin,
  • 1870 otwarcie linii kolejowej Koszalin – Gdańsk,
  • 1861-63 budowa drogi Koszalin – Polanów,
  • 1861-63 budowa drogi Koszalin – Kołobrzeg,
  • 1862-64 budowa linii kolejowej Koszalin – Kołobrzeg,
  • 1886-87 budowa drogi Koszalin – Niedalino – Bardzlino- Białogard
  • 1898      otwarcie linii kolejowej Koszalin – Polanów,
  • 1899-00 budowa drogi Koszalin – Jamno,
  • 1905      otwarcie linii kolejowej wąskotorowej Koszalin- Bobolice, Koszalin – Białogard otwarcie linii normalnotorowej  Mścice – Mielno,
  • 1906-07 budowa drogi Koszalin – Gorzebądź  – Darłowo,
  • 1906-07 budowa drogi Koszalin – Niekłonice,
  • 1911      uruchomienie tramwaju miejskiego i kolei plażowej,
  • 1913      przedłużenie kolei plażowej do Unieścia,
  • 1926      przedłużenie tramwaju do wsi Rokosowo

Opracował:   –  Józef Maciej Sprutta – Prezes
Stowarzyszenia Przyjaciół Koszalina
Tłumaczenie – Józef Leitgeber
Na podstawie:

  • Die pommersche Chaussenn  Th.Schmidt Stettin 1853r.
  • Köslin 1266-1966 Die siebenhundertjährige Geschichte einer pommerschen Stadt und ihres Kreises  von Franz Schwenkler Lubeka 1966.
  • Lądowe szlaki handlowe Pomorza w XI – XIII wieku – Kazimierz Ślaski.
  • W sprawie początków Koszalina – B.Popielas – Szultka .