DROGI -TRAKTY ŚREDNIOWIECZNE
Trasa Koszalin – Szczecin:
- Koszalin/Brama Wysoka/- Niedalino – Bardzlino- Białogard – Świdwin –
- Łobez – Stargard Szcz.
- Późniejszy przebieg:
- Koszalin/Brama Nowa/- Karlino – Rymań – Płoty – Nowogard-
- Stargard Szcz. – Szczecin
- Przebieg po 1835r.
- Koszalin – Karlino – Rymań – Płoty – Nowogard – Goleniów- Szczecin
Trasa Koszalin – Kołobrzeg:
- Koszalin/Brama Młyńska/ – St. Bielice – /Jez. Tatowskie/ – Cieszyn
- – Parsowo – Wierzchomino – Dobrzyca – Strachomino – Stojkowo-
- Stramnica – Kołobrzeg
Trasa Koszalin – Sianów
- Koszalin/Brama Młyńska/ – Skwierzynka – Kędzierzyn – Gorze-
- bądź – przeprawa przez Unieść -Skibno – (Sianów) – Karnieszewice
- – do Gdańska
DROGI BITE – WSPÓŁCZESNE
- 1816r. Koszalin siedzibą Rejencji.
- 1820r. przebito mur koło EMPIKU – usypano groblę i rozpoczęto budowę drogi do Rokosowa,
- 1820 – 1835 budowa drogi Goleniów – Nowogard – Karlino – Koszalin – Kłos – Sianów – Sławno – Słupsk – Lębork,
- 1835r. ukończono budowę odcinka Koszalin – Kłos -Sianów
– Do budowy przez Górę Chełmską drogi z Koszalina do Sianowa, z końcem roku 1833 sprowadzono 100 polskich uciekinierów, którzy po zakończeniu w 1831r. powstania w rosyjskiej Polsce przeszli do Prus i nie byli skłonni do przesiedlenia do Ameryki – pod komendą wojskową, z których jednak tylko 44 było zdolnych do pracy. W okresie od września do listopada1833r. zapracowali 47 talarów, 15 groszy i 6 fenigów.( Th.Schmidt ” Die pommersche Chausseen „1853r.)
(Książka w wyłącznej dyspozycji autora – jedyny egzemplarz)
- 1845-50 budowa drogi Słupsk – Bytów,
- 1846-50 budowa drogi Kołobrzeg -Karlino-Połczyn Zdrój -Szczecinek,
- 1847-52 budowa drogi Nowogard – Gryfice – Kołobrzeg,
- 1849-56 budowa drogi Koszalin – Mielno,
- 1853-56 budowa drogi Koszalin – Bobolice,
- 1859 otwarcie linii kolejowej Stargard Szcz. – Koszalin,
- 1870 otwarcie linii kolejowej Koszalin – Gdańsk,
- 1861-63 budowa drogi Koszalin – Polanów,
- 1861-63 budowa drogi Koszalin – Kołobrzeg,
- 1862-64 budowa linii kolejowej Koszalin – Kołobrzeg,
- 1886-87 budowa drogi Koszalin – Niedalino – Bardzlino- Białogard
- 1898 otwarcie linii kolejowej Koszalin – Polanów,
- 1899-00 budowa drogi Koszalin – Jamno,
- 1905 otwarcie linii kolejowej wąskotorowej Koszalin- Bobolice, Koszalin – Białogard otwarcie linii normalnotorowej Mścice – Mielno,
- 1906-07 budowa drogi Koszalin – Gorzebądź – Darłowo,
- 1906-07 budowa drogi Koszalin – Niekłonice,
- 1911 uruchomienie tramwaju miejskiego i kolei plażowej,
- 1913 przedłużenie kolei plażowej do Unieścia,
- 1926 przedłużenie tramwaju do wsi Rokosowo
Opracował: – Józef Maciej Sprutta – Prezes
Stowarzyszenia Przyjaciół Koszalina
Tłumaczenie – Józef Leitgeber
Na podstawie:
- Die pommersche Chaussenn Th.Schmidt Stettin 1853r.
- Köslin 1266-1966 Die siebenhundertjährige Geschichte einer pommerschen Stadt und ihres Kreises von Franz Schwenkler Lubeka 1966.
- Lądowe szlaki handlowe Pomorza w XI – XIII wieku – Kazimierz Ślaski.
- W sprawie początków Koszalina – B.Popielas – Szultka .