Polish (Poland)Deutsch (DE-CH-AT)

Herby Koszalina

Herby miejskie powstawały od połowy XIV wieku...

więcej

Stowarzyszenie Przyjaciół Koszalina

 

obchodzi jubileusz 20-lecia. W  ramach SPK funkcjonuje:

więcej

Drogi Koszalina PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
Historia miasta - Wiek XVIII-XIX
poniedziałek, 18 października 2010 12:45

DROGI -TRAKTY ŚREDNIOWIECZNE

Trasa Koszalin - Szczecin:

  • Koszalin/Brama Wysoka/- Niedalino - Bardzlino- Białogard - Świdwin -
  • Łobez - Stargard Szcz.
  • Późniejszy przebieg:
  • Koszalin/Brama Nowa/- Karlino - Rymań - Płoty - Nowogard-
  • Stargard Szcz. - Szczecin
  • Przebieg po 1835r.
  • Koszalin - Karlino - Rymań - Płoty - Nowogard - Goleniów- Szczecin

Trasa Koszalin - Kołobrzeg:

  • Koszalin/Brama Młyńska/ - St. Bielice - /Jez. Tatowskie/ - Cieszyn
  • - Parsowo -   Wierzchomino  - Dobrzyca - Strachomino - Stojkowo-
  • Stramnica -  Kołobrzeg

Trasa Koszalin - Sianów

  • Koszalin/Brama Młyńska/ - Skwierzynka - Kędzierzyn - Gorze-
  • bądź - przeprawa przez Unieść -Skibno - (Sianów) - Karnieszewice
  • - do Gdańska

DROGI BITE - WSPÓŁCZESNE

  • 1816r. Koszalin siedzibą Rejencji.
  • 1820r. przebito mur koło EMPIKU - usypano groblę i rozpoczęto budowę drogi do Rokosowa,
  • 1820 - 1835 budowa drogi Goleniów - Nowogard - Karlino - Koszalin  - Kłos - Sianów - Sławno - Słupsk - Lębork,
  • 1835r. ukończono budowę  odcinka Koszalin - Kłos -Sianów

- Do budowy przez Górę Chełmską drogi z Koszalina do Sianowa, z końcem roku 1833 sprowadzono 100 polskich   uciekinierów, którzy po zakończeniu w 1831r. powstania  w rosyjskiej Polsce przeszli do Prus i nie byli skłonni do  przesiedlenia do Ameryki -   pod komendą wojskową, z których  jednak tylko 44 było zdolnych do pracy. W okresie     od września  do listopada1833r. zapracowali 47 talarów, 15 groszy i 6 fenigów.( Th.Schmidt " Die pommersche Chausseen "1853r.)
(Książka w wyłącznej dyspozycji autora - jedyny egzemplarz)

  • 1845-50 budowa drogi Słupsk - Bytów,
  • 1846-50 budowa drogi Kołobrzeg -Karlino-Połczyn Zdrój -Szczecinek,
  • 1847-52 budowa drogi Nowogard - Gryfice - Kołobrzeg,
  • 1849-56 budowa drogi Koszalin -  Mielno,
  • 1853-56 budowa drogi Koszalin - Bobolice,
  • 1859  otwarcie linii kolejowej Stargard Szcz. - Koszalin,
  • 1870 otwarcie linii kolejowej Koszalin - Gdańsk,
  • 1861-63 budowa drogi Koszalin - Polanów,
  • 1861-63 budowa drogi Koszalin - Kołobrzeg,
  • 1862-64 budowa linii kolejowej Koszalin - Kołobrzeg,
  • 1886-87 budowa drogi Koszalin - Niedalino - Bardzlino- Białogard
  • 1898      otwarcie linii kolejowej Koszalin - Polanów,
  • 1899-00 budowa drogi Koszalin - Jamno,
  • 1905      otwarcie linii kolejowej wąskotorowej Koszalin- Bobolice, Koszalin - Białogard otwarcie linii normalnotorowej  Mścice - Mielno,
  • 1906-07 budowa drogi Koszalin - Gorzebądź  - Darłowo,
  • 1906-07 budowa drogi Koszalin - Niekłonice,
  • 1911      uruchomienie tramwaju miejskiego i kolei plażowej,
  • 1913      przedłużenie kolei plażowej do Unieścia,
  • 1926      przedłużenie tramwaju do wsi Rokosowo


Opracował:   -  Józef Maciej Sprutta - Prezes
Stowarzyszenia Przyjaciół Koszalina
Tłumaczenie - Józef Leitgeber
Na podstawie:

  • Die pommersche Chaussenn  Th.Schmidt Stettin 1853r.
  • Köslin 1266-1966 Die siebenhundertjährige Geschichte einer pommerschen Stadt und ihres Kreises  von Franz Schwenkler Lubeka 1966.
  • Lądowe szlaki handlowe Pomorza w XI - XIII wieku - Kazimierz Ślaski.
  • W sprawie początków Koszalina - B.Popielas - Szultka .



Poprawiony: piątek, 29 kwietnia 2016 07:34
 
wszystkie prawa zastrzeżone :www.przyjaciele.koszalin.pl
projekt i wykonanie: